Thailand som land

Jag tänkte berätta lite om hur Thailand är som land. Utseende, väder/klimat, fattigt eller ej, turister o.sv.
 
Utseende: När vi landade i Thailand tänkte vi "wow vilket häftigt land, det ser ju ut precis som på film". Och det är verkligen ett wow land på många olika sett. Okej det är några sämre saker också. T.ex. små trånga gator som mycket bilar och mopeder ska komma fram på t.ex. Ingen hög säkerhet med elkablar (bild nedan), ingen säkerhet när man kör moped då man kör både barn och djur på mopederna och då man kör med flaket fullt med folk på pick-upen. Detta är något vi märkte fort men inte brydde oss om mer sen eftersom vi ändå inte kunde göra något åt saken då polisen knappt gjorde det. På vissa ställen i landet ("gömda" ställen som man inte ska se) var det ganska skräpigt. Thailändarna slänger skräp i skogen vilket vi i Sverige aldrig skulle göra på det sättet. Men som sagt man får acceptera att landet inte alls är som Sverige. Utöver detta finns det helt underbara platser, utsiktsplatser. Vår chaufför (vi kallade honom det eftersom vi hade kontakt med han under hela vår resa) han visste vart han skulle köra oss för att vi skulle få en bra upplevelse. Vi var på minst tre utsiktsplatser som var helt otroliga. (Bilder nedan). Även öarna vi besökte var heeelt otroligt fiiiina! (Lägger upp bilder på det i ett annat inlägg då jag ska skriva om utflykter).
 
Fattigt?: Thailand är ett fattigt land, deras pengar Bath är inte värda mycket. För att vi skulle veta hur mycket allt kostade i svenska kronor så delade vi bathen med fyra, då fick vi fram svenska kronor. T.ex. en maträtt för 500 bath kostar 125 svenska kronor. Thailand lever mycket på och för sina turister. Dem har det svårt när det inte är högsäsong för turister o.sv.
 
Väder/klimat: Ni kan läsa mycket på nätet om väder och klimat i Thailand, när det är bäst att åka dit, när det är regn säsong o.sv. Detta gjorde även jag. Bästa vädret är November-Januari, då vädret verkligen är som bäst i December. Vi hade knappt aldrig under 30 grader varmt. Bara på kvällarna och nätterna då det låg runt 27-29 grader. Och då kan jag säga att det var skönt på kvällarna eftersom vi ibland tyckte det var för varmt. :) Vi hade en regnig natt och en regnig dag. En molnig dag (dagen innan vi åkte hem), resten var fint väder. Vi hade det verkligen jätte bra och skönt med vädret.
 
Nu kommer jag ta upp detta känsliga ämnet om barnhandel, prostitution, och djuren. För er som inte vill läsa om detta ber jag er sluta läsa här. Folk pratar så mycket om att det finns så mycket av detta i Thailand. Och jag ska vara ärlig och säga att det finns det också. MEN jag märkte inte av detta alls så mycket som jag trodde jag skulle göra. Jag såg INGENTING som hade med barnhandel att göra. Jag såg max fem par där äldre män var tillsammans med thailändska tjejer. Och dessa tjejer var mer som damer i 30, 40 års åldern. Men då kanske männen också var runt 60, 70 år. Jag led inte mycket av detta eftersom jag vet att det förekommer i Sverige också att äldre män bor här med thailändare. Jag trodde att jag skulle se mer lidande djur än vad jag gjorde. Vi såg såklart några hundar på gatorna som bodde på gatorna och sökte efter mat. Jag gick oftast därifrån för att inte se detta, men som sagt så såg jag så mycket mindre än vad jag trodde att jag skulle se. SEN förstår jag att i t.ex. Patong (den största fest staden i Thailand) och i Bangkok (huvudstaden), där ser man förmodligen betydligt mycket mer av barnhandel och prostitution. Jag säger så här: man väljer vad man vill se och man väljer vart i Thailand man åker.
 
Har försökt sammanfatta det mesta är det gäller Thailand som land. Kanske blir lättare för er att förstå av att titta på dessa bilder nedan. Försöker lägga upp bilder på landet så ni får en uppfattning om hur det ser ut. Annars om ni undrar något så är det bara att kommentera och fråga! (a)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 






Har du något namn?


Ska jag komma ihåg dig? :)

E-postadress: (bara jag som ser, mohaha)


Din filur... Har du någon blogg/hemsida?


Vad har du på hjärtat?