Thailand, mat och dryck

I Thailand märkte vi fort vad dem hade för matkultur. Det är myyyycket nudlar, groddar och ris. Nästan varje maträtt innehöll något av detta, det är liksom deras matkultur. På nästan alla resturanger kunde man även beställa mat ifrån andra delar av landet, t.ex. Usa och Italien. Vi testade att äta det också men såklart var det då dyrare maträtter. Dem var även bäst på att laga sitt egna lands mat.
En marträtt kunde kosta allt ifrån 50 bath (12,50SEK) till 700 bath (175SEK). Vi åt ofta en maträtt för runt 50 eller 150-200 bath, alltså 12kr eller 37kr-50kr. Som ni förstår så var mat inte alls dyrt att äta där. Första kvällen åt vi på hotellets rasturang och betalade 500 bath. Vi blev jätte chockade och trodde att vi skulle betala 500 kr. Det tog tid innan man blev van vid pengarna att det var så mycket billigare än vad man trodde. Vi hade alltså ätit två fina maträtter för 125kr första kvällen.
 
Resturangerna hade alltså mat ifrån deras egna kultur och mycket från andra länder. Om man beställde t.ex. Pasta carbonara eller Pasta bolognese som var det närmsta svensk husmanskost vi kunde komma så fick man t.ex. betala 150 bath för detta. Lite dyrare men ändå inte alls dyrt. :o Dem hade som jag nämnde mycket ris och nudlar. Men också mycket ifrån haven, som kräftor och krabbor. De flesta resurager hade dessa djur levande i stora baljor med vatten, ifall man ville titta på dem och välja ut en man ville ha tillagad. Och det är ju inte värre än när vi i Sverige tillagar kräftor. (y) Jag åt aldrig något ifrån havet eftersom jag inte alls tycker om det. Resuragerna hade även pizza, ganska nära svensk mat också. Dem var ganska små i omkrets meen så mättande ändå. :)
 
När det kommer till dryck så fick jag verkligen en favorit redan andra dagen, frozen smoothie. Det är som det låter. :) Jag hittade dessa först på vårt hotell, men det fanns i princip på varje resurang att beställa. Dem smakerna jag testade var jordgubb, blåbär, mango och lime där blåbär helt klart blev min favorit. Jag beställde oftast varje gång en sån till solstolen vid poolen, även till maten när vi skulle äta. Man kan jämföra dessa med slush som finns i Sverige, nästan samma sak. :) Fast dessa gjorde dem efter vad man beställde, t.ex. jordgubb så stog dem i baren och gjorde den från grunden. Det vill säga att dem krossade och mixade färska jordgubbar. Dessa kostade 100 bath, alltså 25 kr. Vad kostar en slush i Sverige liksom? Garanterat mycket mer, och då var dessa inte små. ;)
 
Fredrik drack ofta drinkar, jag smakade mest men orkade aldrig dricka upp en hel egen. Jag minns inte exakt vad alla drinkar hette som vi provade. Men t.ex. Mojito ("riktig" mojito), Sexy Lady o.sv. Och herregud vad dessa drinkar var goda. Dem gör de verkligen jättebra ända från grunden och "pimpar" drinken. Var en mycket trevligare känsla att dricka drinkar där än på en bar i Sverige där dem gör drinkarna oseriösa. Dessa kostade 190 bath, ca 50kr. Haha och i Sverige kostar en drink inte under 120kr på en bar. :p Kändes ju bra att dricka drinkar för 50 spänn. (a)
 
Det fanns ju också mycket olika juice man kunde beställa. Detta var de godaste juicer jag någonsin har druckit. Dem verkligen pressar apelsiner, mango, ananaser för att direkt göra juice av det, så snacka om nypressat. :) Det smakade såå mycket apelsin och inget annat som i Sverige som har massa annat i än bara pressad frukt. Landet har ju banan träd, mango träd o.sv. så dem har ju stora förutsättningar för att kunna göra frächa drycker. Sen har jag nog aldrig ätit så mycket frukt i hela mitt liv som jag gjorde under dessa två veckor, haha. Meeen så gott det var med deras frukter. Dem var liksom direkt plockade från träden innan man åt dem. Bananerna var dem godaste jag någonsin har smakat. Dem var som mini bananer meen så goda, dem smakade såå mycket banan haha!
 
Vi var även på Phukets weekend market som ni kan se i en av mina videos som jag har gjort och lagt upp på både youtube och bloggen. Där kan vi ju snacka om mat... Halva hela dena marknad som var eeenorm, bestod av mat. Jag har aldrig sett så mycket mat på samma ställe på en och samma gång. Där kan man snacka om att det fanns ALLT att köpa som finns i Thailand i mat väg. Man såg många stånd som stog och färdigpressade sin juice framför ögonen när man beställde en, sååå goott. Vi köpte också chips på en pinne som dem gjorde själva. Dem skalade potatis, skar den och snurrade runt den på en pinne, sen fick man bestämma vilken krydda man skulle ha på. Så jag kan verkligen rekommendera denna marknad för er som vill se och äta mat! :D
 
Här kommer det massa bilder fört ifrån marknaden. 
Sushi.
 
Frukt och bär.
 
 
 
 
Nudlar.
 
Grillspett.
 
 
 
Bakelser.
 
 
 
"Chipsen".
 
Fredriks favorit drink av alla, Mai Tai.
 
Min favotit smootihe, blåbär.
 
 
 
 
 
Jag med min favorit! (Men åh vad solbränd jag var också (a))
 
Och Fredrik med sin favorit!
 
 
 
 
Jag letade efter en maträtt som man kunde kalla kvällsmat haha. Detta var det närmsta svensk kvällsmat jag hittade. Dessa mackor är förknippade med Usa, finns precis likadana där och heter club sandwich.
 
Lime smoothie.
 
Jordgubb smoothie och en Sexy Lady. När man beställde drinkar till poolen fick man alltid dem i tjocka plast glas. 
 
Mango och jordgubb smoothie.
 
Buffe kväll på hotellet. 
 
Massa små drinkar/shotar.
 
Massa små bakelser, så otroligt gooooda!
 
  
Sexy Lady och en annan jag inte minns namnet på.
 
  
En apelsin och ananas juice. Även en Mojito.
 
Green hawaii och en Pina Colada till höger.
 
En Mai Tai och till mig apelsin jucie. Dessa är på en resturang längre ner i stan sent på kvällen. Vissa resuranger hade jättemycket sprit i sina drinkar, som i denna. haha.
 
Åh denna soppan var sååå god. Och en massa frukt på tallriken som vanligt. :)
 
  
<--- Detta är en omlett ifrån frukosten, riktig omlett som jag kallade den. Man fick välja vad man skulle ha i den (vi valde oftast lök och skinka) och så står dem och gör den efter sin beställning. Åt alltid en sån till frukosten. :) Jag med min frukt tallrik. haha. --->
 
Banana Split. Den godaste jag någonsin har ätit. Okej jag vet att jag har skrivit det ett antal gånger om olika mat och drycker nu, men det är verkligen sant också! :D
 
Frukttallrik.
 
Några av alla drinkar hotellet hade att erbjuda.
Från vänster
1. Mojito
2. Margarita
3. Pina Colada
4. Mai Tai
5. Minns inte namnet
6. Sexy Lady.
 






Har du något namn?


Ska jag komma ihåg dig? :)

E-postadress: (bara jag som ser, mohaha)


Din filur... Har du någon blogg/hemsida?


Vad har du på hjärtat?