Frieri

Denna text hittade jag som en tjej ifrån "Ligga med P3" skrev på Facebook!

Människor basunerar allt oftare ut sina förlovningar i mitt flöde: HON SA JA! skriver de lyckligt – och det gör mig alldeles förvirrad. För mig är giftermål och äktenskap något man kommer överens om tillsammans, det är ingen som tjoffar fram en ring utan att veta att båda vill gifta sig. Men det verkar bli mer och mer så, att en sådan gest ses som romantisk. Och jag fattar det verkligen inte. Vad det romantiska med det skulle vara. Speciellt inte i heterorelationer där det ju ofta blir till att cementera könsroller ännu mer - mannen ska fria, kvinnan ska bli övertalad. En kvinna är något man vinner, nästan köper.

Och det är mig också obegripligt att folk vill bli friade till, eller liksom, jag tänker: det är väl inget man önskar eller förväntar sig. Varför skulle man fria när man kan komma fram till det gemensamt? Det finns något så djupt osexigt i tanken att någon skulle be mig om nåt sorts livslångt engagemang utan att ha konsulterat med mig först, sett till att det är det vi båda vill. Äktenskap är ju ändå en mycket rättslig sak, och får juridiska konsekvenser, det vill man väl ändå vara extremt överens om, om man ska göra det?

Men vad det verkar så är människor intresserade av att bli friade till. Eller att fria. Göra den stora gesten. Jag tänker att det måste vara nån sorts amerikansk version av frieri och äktenskap som sakta men säkert implementeras i min omgivning. Förvirrad tittar jag på. Utan att förstå det gulliga. Smått skräckslagen. En aning skeptisk.

Jag har alltid funderat på om det verkligen fungerar så här i verkliga livet. Att killen går och köper en ring och hoppas på att tjejen ska säga ja när har friar. Vad ska han annars göra, om hon säger nej? Tycker detta blir  mer och mer så här ifrån romantiska filmer från USA. Jag har alltid funderat på "Går verkligen killen och köper en ring själv? Vet han sin tjejs storlek på ringen då eller? Bestämmer han att detta är deras vigsel ring?" Jag håller med tjejen som skrev texten, att äktenskap är någonting man bestämmer gemensamt! Såklart kan killen köpa en ring efter att man diskuterat bröllop med varandra och han då vet att det säkert blir ett ja. Men fortfarande, hur vet killen storleken? xD

 






Har du något namn?


Ska jag komma ihåg dig? :)

E-postadress: (bara jag som ser, mohaha)


Din filur... Har du någon blogg/hemsida?


Vad har du på hjärtat?